بحث و مناظرۀ مسیحی-مسلمان: آیا عیسی مسیح گناهان بشر را به گردن گرفت؟
سلام. گفتگوی ذیل، در بخش نظرات وبلاگ مسیحی عیسی خداوند زنده، بین یک صاحب وبلاگ(هدا آهنگری) و یک کاربر مسلمان، صورت گرفته است:
شبنم(مسلمان):
سلام. آیا شما معتقدید که عیسی گناهان تمام انسانها را به گردن گرفت؟
هدا آهنگری(مسیحی):
بله به واسطه خون عیسی مسیح ما از گناه رهایی یافتیم ونجات حقیقی رو دریافت کردیم
شبنم(مسلمان):
به نظر شما عادلانه هست که اگر کسی گناه دیگری را به گردن گرفت، مجازات مجرم بر فرد بیگناه وارد بشه؟ آیا لازمه عدالت این نیست اگر کسی از دیگری دزدی کرد، خودش مجازات دزدی خودش را پس بدهد و نه یک فرد بیگناه؟
هدا آهنگری(مسیحی):
یوحنا 3.16
زیرا خدا بقدری مردم جهان را دوست دارد که یگانه فرزند خود را فرستاد تا هر که به او ایمان اورد زندگی جاوید بیابد
خدای ما خدای محبت هست نه مجازاتو قصاص
شبنم(مسلمان):
هدا جان، عهد عتیق بخشی از کتاب مقدّس شماست و در آن دستور به قصاص داده شده است.(خروج21: 25-23) یعنی می فرمایید خدای عهد عتیق که دستور به قصاص داد، خدای شما نیست؟
من از قصاص حرفی نزدم. من گفتم آیا لازمه عدالت خدا این نیست که هر کسی خودش مجازات عمل باطلش را پس بدهد؟ اگر محبت بودن خدا مانع از مجازات مجرمین است، پس جهنم را خدا برای چه چیز خلق کرد؟
ضمن اینکه اگر بحث بر سر محبت و به دنبال مجازات نبودن است، پس چرا خدا گناه را نبخشید و از طریق شکنجه و مصلوب شدن مسیح، گناه را بخشید؟
هدا آهنگری(مسیحی):
دوست عزیزم عهد عتیق زمان قبل از ظهور مسیح بود عهد و پیمان بین خدا وانسان بود که انسان با حفظ احکام خدا میتونست رستگار بشه اما انسان از عهده این کار برنیومد وخداوند با فرستادن یگانهفرزند خود عهد جدید با انسان بست با ریخته شدن خون عیسی مسیح بر صلیب
شبنم(مسلمان):
اینجا عیسی مسیح گناهان چه کسانی رو به گردن کشید؟ در ضمن، خدا چرا عهدی رو با انسان بست که نمی تونست از عهده اش بر بیاد؟ همچنین باز به من نگفتید که چرا خدا هر کسی رو بابت عمل خودش پاداش و جزا نمیده و دیگری باید تاوان عمل بد دیگران رو بدهد؟
هدا آهنگری(مسیحی):
دوست عزیزم
انسان همیشه خطا کار بود (اشاره به ادم و حوا )
شما اون کلام رو که از یوحنا نوشتم خوب متوجه نشدید بخاطر محبتی که خدا به انسانها داشت اینکار رو کرد.
شبنم(مسلمان):
هدای عزیز، حدّ و مرز گناه و خطا را، خدا تعیین می کند، چرا خدا گناه را چیزی قرار می دهد که هر انسانی بدان می افتد؟ ضمن اینکه وفتی خودش گفته این گناه است و مجازات دارد، این خلف وعده است که مجرم را مجازات نکند.
امّا در کتاب مقدّس عیسی مسیح می فرماید: «و اگر قرض دهید به آنانی که امید بازگرفتن از ایشان دارید، شما را چه فضیلت است؟ زیرا گناهکاران نیز به گناهکاران قرض میدهند تا از ایشان عوض گیرند.»(لوقا34:6)
پس می بینید که طبق این سخن حضرت عیسی همه گناهکار نیستند و حضرت عیسی آنها را متمایز می فرماید.
هدا آهنگری(مسیحی):
دوست عزیز لوقا 34 نداریم
شما سوال دارید یا دوست دارید بحث کنید چون از یه سوال میپرید سوال دیگه
من خدا نیستم که بگم چرا خدا گناه رو قرار داده از ازل تا ابد گناه بوده ما بواسطه خون مسیح بخشیده شدیم
شبنم(مسلمان):
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ۱۹:۵۰
سلام. هدای عزیز، وقتی می گویم لوقا34:6، منظورم آیه 34 از باب 6 انجیل لوقاست. همونطور که در اون آیه می خونید، حضرت عیسی همه رو گناهکار نمی دونه، بلکه به مخاطبینش میگه فلان رفتار رو نکنید که گناهکاران هم همینکارو می کنن. پس معلومه همه گناهکار نیستند.
امّا من سؤالم رو عوض نکردم، خود شما چیزهای دیگری رو مطرح کردید. سؤال من از اوّل این بوده و هست که چرا خدا، که بدون شک عادل، اینطور که مسیحیت بیان می کند، به جای مجرمین، دیگری را مجازات می کند؟
هدا آهنگری(مسیحی):
متوجه این آیه میشید؟ یوحنا 3.16 خدا جهان را محبت کرد..........
کولسیان 1 .15تا 23
رومیان 5.1تا 11
اول پطرس 2.10تا 25
لطفا اینارو مطالعه کن
شبنم(مسلمان):
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ۲۱:۱۴
هدای عزیز، بله، از ابتدا متوجه محبت بودن قضیه شدم، ولی عدالت خدا چه می شود؟ آیا خدا در مسیحیت، عادل نیست؟ آیا محبت او، مانع از این می شود که مجرمی را مجازات کند؟ به راستی، آیا وجدان شما می پسندد که اگر کسی زندگی شما را تباه کرد، گناهش را مسیح که از پاکان است، به گردن بگیرد و جای آن فرد جفاکار شکنجه و کشته شود؟ اینکه خود دو بدی است: هم مجرم مجازات نشد و هم بیگناهی به مجازات رسید، حال مورد دوم به فرض داوطلب بودن بیگناه، شاید قابل اغماض باشد، ولی مجازات نشدن مجرم چه می شود؟
امّا در مورد کولسیان1: 23-15، گذشته از واسطه فیض و تجلّای خدا بودن، فقط بحث آشتی دادن مردم با خدا را مطرح می کند. در رومیان1: 11-5 نیز صحبتی از به مرگ مسیح نیست، که فکر کنم منظورتان رومیان5: 11-1 باشد، و در این صورت نیز، توضیحی برای به گردن گرفتن گناهان جز همان بحث محبت نیست، فقط صحبت از مردن در راه گناهکاران و بحث آشتی دادن با خداست. اوّل پطرس2: 25-10 نیز تنها از رنج کشیدن مسیح برای ما صحبت می کند و توجیهی برای به گردن گرفتن گناه ندارد. هدای عزیز، ارجاعات شما، به آیاتی است که نشان از «مرگ مسیح در راه ما» دارند، شاید من دقت نمی کنم که آیه ای که بگوید «مسیح گناهان ما را به گردن گرفت.» نمی بینم، چه رسد به چیزی که آنرا توجیه نماید.
هدا آهنگری(مسیحی):
دوست خوبم این آیه ها اشاره به فرستادن فرزند خدا برای قربانی شدن گناهان ما داره
آمین که قلبتو باز کنی برای دریافت نجات حقیقی
یوحنا1 ایه 29 افسسیان 1 ایه 7 عبرانیان 9 ایه22
شبنم(مسلمان):
هدای گرامی، از دعای شما سپاسگذارم. بنده هم دعا می کنم که شما قلبتو باز کنی برای شناخت خدای حقیقی. شما جواب سؤال من رو نمی دهید. آیا خدا در مسیحیت، عادل نیست؟
ببینید در مسیحیت خدا پدر است، و ایمانداران نیز فرزندان او هستند.(مزامیر6:82) حال اگر یکی از این فرزندان در حق فرزندی دیگر جفا کرد، آیا منطقی است که این پدر، به دلیل مهربانی و محبت، بهترین فرزندش را به جای او تنبیه کند یا خود را به جای او تنبیه کند؟ این عادلانه نیست. عدالت حکم می کند که هر کسی خودش مسئول عمل خودش باشد. روشن بفرمایید که آیا محبت پدر شما مانع از این می شود که عادلانه با فرزندانش برخورد کند یا خیر؟
هدا آهنگری(مسیحی):
doste aziz man saay kardam ta jayi ke mitonam javabetono bedam agar natonestam eshkal az man hast na khodA
feyze khodavand ba shoma bashe
قضاوت با شما.